Als twaalfjarige kwam je op het vmbo.
Je kwam zelden in beeld!
In die vier jaar, één keer verwijderd uit de les.
Die jaren waren echt een succes.
Langzaam ontplooide je.
Je opleiding heeft je gebracht,
tot wat je nu bent.
Je ging je eigenweg, elk moment!
Nee, het liep niet altijd op rolletjes.
Je hebt heel veel meegemaakt.
Veel moeten verwerken
en dat kostte tijd om aan te sterken.
Verdriet, eenzaamheid een ongeluk.
En toch, zover weer gekomen.
Je ging voor je toekomst dromen.
Onverwachts kwam je bij mij weer in beeld.
Het was een mooi weerzien.
Zo nuchter als je bent vertelde je:
Ach, ik maakte even een omweggetje.
Mijn oud-leerling, noemde zijn verleden
even een omweggetje…
Hoe mooi kan het zijn, jongeren die ervoor gaan!
Cees van Wijgerden
